<رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با پناهجویان ایرانی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 2218
نویسنده : کامران وزیری

طی هفته های اخیر، اخبار متعددی درباره وضعیت بد پناهجویان خارجی و به ویژه اتباع ایرانی مهاجر به این کشور منتشر شده است. اما در روزهای گذشته، شدت رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با این افراد به حدی رسیده که صدای مطبوعات و رسانه های بین المللی را نیز درآورده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه گاردین در گزارشی که درباره وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا منتشر کرده، می نویسد وکلای این افراد، اقدام اخیر دولت استرالیا در انتشار تصاویر آنان را پس از آنکه اجازه ورود به استرالیا نیافته اند، به شدت محکوم کرده اند.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در این زمینه – که البته چهره افراد در آن ها به صورت تار نشان داده شده تا قابل شناسایی نباشند – 81 پناهجوی ایرانی را نشان می دهد که قایق آن ها روز شنبه در حوالی «جزیره کریسمس» توسط مرزبانان استرالیایی متوقف شد.

یکی از این تصاویر، زنی گریان را در حالی که سرش را دستانش گرفته نشان می دهد و در توضیح آن نوشته شده: «یک زن پناهجو با این حقیقت مواجه می شود که اجازه اقامات در استرالیا را نخواهد یافت».

«پاملا کِر»، مسئول هماهنگی «مرکز منابع پناهجویان» استرالیا که از انتشار این تصاویر آزرده شده، به گاردین می گوید: «به نظر می رسد دولت و اداره مهاجرت تصور می کنند که مردم خواستار برخورد ظالمانه و آزاردهنده با پناهجویان هستند و از دولت به سبب چنین برخوردی تقدیر می کنند».

کوین راد، نخست وزیر استرالیا اعلام کرده بر اساس یک توافقنامه منطقه ای، این 81 پناهجو به جزیره «پاپوآ گینه نو» منتقل می شوند. این موضوع در بازداشتگاه اداره مهاجرت جزیره کریسمس به اطلاع این افراد رسانده شده است.

به هر حال، سخنگوی اداره مهاجرت استرالیا در توجیه اقدام این اداره در تصویربرداری از پناهجویان اظهار داشته این اقدام به طور معمول انجام می گیرد و تصمیم انتشار این تصاویر، به این دلیل بوده که این گروه نخستین گروهی است که مشمول قوانین جدید مهاجرت استرالیا می شود.

در تیتر خبر مربوط به این تصاویر آمده بود: «81 ایرانی پیام را دریافت کردند: شما در استرالیا ساکن نخواهید شد». در ویدئوی دیگری که به همراه این تصاویر منتشر شده، «استیون کاراس»، مدیر منطقه ای اداره مهاجرت می گوید این افراد پیام دولت مبنی بر عدم صدور اجازه اقامت در استرالیا را به روشنی دریافت کرده اند. وی با حالتی تحقیرآمیز می افزاید: «در واقع فکر می کنم طی روزهای آتی آن به صورت جدی به این موضوع خواهند اندیشید که بازگشت به خانه گزینه بهتری است».

«تونی بروک»، وزیر مهاجرت استرالیا نیز در این زمینه اظهار داشته بر اساس قوانین جدید، پناهجویان با این انتخاب مواجهند که در پاپوآ گینه نو تا مدت زمانی نامعلوم در بازداشت به سر ببرند و یا به کشوری بازگردند که در آن اجازه اقامت دارند.

بر اساس توافقنامه جدیدی که میان کوین راد و پیتر اونیل، نخست وزیر پاپوآ گینه نو به امضا رسیده، هیچ از یک پناهجویانی که با قایق به استرالیا سفر می کنند، بختی برای ماندن در این کشور نخواهند یافت. این افراد به جزیره «مانوس» فرستاده می شوند و در صورتی که شرایط آن ها برای پناهندگی احراز شود، می توانند در پاپوآ گینه نو اقامت کنند.

به هر حال، این گزارش در شرایطی از سوی گاردین منتشر می شود که روز جمعه نیز دولت اندونزی اعلام کرد مقررات دریافت ویزا در هنگام ورود را برای ایرانیان لغو کرده است. دلیل اعلام شده برای این امر آن بود که شمار زیادی از اتباع ایرانی از خاک اندونزی برای سفر غیرقانونی به استرالیا استفاده می کنند.

البته واضح است که در این زمینه نباید انگشت اتهام را تنها به سمت دولت استرالیا نشانه رفت و افرادی که به عنوان به اصطلاح پناهجو به این کشور سفر می کنند، باید پیش از همه خود را به خاطر قرار گرفتن در چنین شرایط حقارت باری سرزنش کرده و از خود بپرسند آیا اقامت در یک کشور خارجی، به از دست رفتن حرمت و حیثیت و تباه شدن آینده خود و فرزندانشان می ارزد؟! 

 


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: